info@traineepoolmra.nl
TRAINEEPOOL MRA
3 sep 2018

Trainee Financiën en control

/
Geplaatst door
/
Comments0
/
Gemeente Almere

Ben jij analytisch, kritisch en geïnteresseerd in de ontwikkeling van de zevende stad van Nederland? Vind je het belangrijk dat gemeenschapsgeld goed besteed én verantwoord wordt? Ben je in staat kritische vragen te stellen en tegelijkertijd investeringen mogelijk te maken? Ben jij HBO of WO opgeleid en geïnteresseerd in gemeentefinanciën, control en advies? Kies dan voor de MRA-traineeplek Financiën en Control bij de gemeente Almere!

Almere is met circa 200.000 inwoners de zevende stad van Nederland en ontwikkelt zich naar een stad van circa 350.000 inwoners. Deze opgave is uniek voor Nederland. De uitdaging is om deze groei zodanig vorm te geven dat Almere als jonge stad goed kan door ontwikkelen. Met als doel uit te groeien tot een evenwichtige, veelzijdige en aantrekkelijke stad. Een stad met aandacht voor de mensen die er wonen, groen, water, voorzieningen, werkgelegenheid en een goede bereikbaarheid. We kunnen dit alleen realiseren als we behoedzaam met onze middelen omgaan. Tegelijkertijd is slim  investeren in maatschappelijke ontwikkelingen een belangrijk aandachtspunt.

Dit vraagt veel van de verschillende beleidsafdelingen. En de afdeling Financiën en Control ondersteunt hen daarbij. De afdeling Financiën en Control staat niet op zichzelf, de afdeling is er om de business te versterken. De business van de gemeente Almere is uitvoering geven aan de gemeentelijke taken en het realiseren van gemeentebrede doelstellingen. Financiën en Control biedt een helpende hand. De afdeling vormt een sparringpartner voor afdelingsmanagement, directie en gemeentebestuur. Deskundig, met de blik naar buiten, wetend wat er speelt en met hart voor de stad.

 

De startopdracht

Voor één van onze ‘Control & Advies’ teams, zoeken we een enthousiaste business controller. Iemand die begrijpt dat we iedere euro slechts één keer uit kunnen geven, maar tegelijkertijd oog heeft voor wat de samenleving van ons vraagt. Iemand die zowel beleidsadviseurs helpt bij het maken van een business case, maar ook de wethouder of de gemeentesecretaris adviseert over financiële vraagstukken. Je bent bestuurlijk sensitief, resultaatgericht en oprecht geïnteresseerd in de stad Almere. Samen met je collega’s binnen de afdeling Financiën en Control werk je bovendien aan gemeentebrede producten zoals begroting, jaarrekening en voorjaarsnota.

Voor één van onze teams, zoeken we een enthousiaste adviseur. Iemand die begrijpt dat we iedere euro slechts één keer uit kunnen geven, maar tegelijkertijd oog heeft voor wat de samenleving van ons vraagt. Iemand die zowel beleidsadviseurs helpt bij het maken van een business case, maar ook de wethouder of de gemeentesecretaris adviseert over financiële vraagstukken. Je bent bestuurlijk sensitief, resultaatgericht en oprecht geïnteresseerd in de stad Almere. Samen met je collega’s binnen de afdeling Financiën en Control werk je bovendien aan producten zoals begroting, jaarrekening en voorjaarsnota.

Activiteiten waar je je mee bezighoudt

  • De totstandkoming van de jaarrekening en de voorjaarsnota.
  • Het opstellen van managementrapportages.
  • Het adviseren van afdelingen over de inzet van hun middelen.
  • Het maken van prognoses en het opstellen van businesscases.
  • Strategische advisering op het gebied van financiën; bijvoorbeeld over parkeerexploitaties, gemeentelijk vastgoed of ICT.
  • Strategische advisering op jouw onderwerp, zowel ambtelijk als bestuurlijk.

Je kunt met verschillende soorten activiteiten en thema’s aan de slag of je juist toeleggen op een specifieke taak, project of onderwerp. Ongeacht je keuze, jij bent altijd een behartiger van de gemeentelijke belangen, óók vanuit het gemeenschappelijke MRA-gedachtegoed.

 

Competenties, vaardigheden en persoonlijk profiel  

  • Je bent geïnteresseerd in wat er in de maatschappij gebeurt.
  • Je bent communicatief vaardig en bent een uitstekende verbinder.
  • Je bent flexibel en beschikt niet over een 9 tot 5 mentaliteit.
  • Je beschikt over een afgeronde HBO of WO opleiding zoals Algemene Economie, Bedrijfseconomie of Bedrijfskunde.
  • Je bent politiek bestuurlijk sensitief en je bent een strategische denker.
  • Je bent innovatief en hebt de beschikking over een goede dosis overtuigingskracht.
  • Ervaring met het vakgebied en affiniteit met financiën is een pré. Het beleid van de afdeling is om ook mensen met minder ervaring een kans te bieden om zich tot het gewenste niveau te ontwikkelen. Randvoorwaarde is een gedegen opleiding, betrokkenheid en inzet, interesse in het gebied van planning en control en ontwikkelpotentieel.
  • Verder beschik je over de kerncompetenties van de traineepool MRA; leervermogen, samenwerken en heb je verantwoordelijkheidsgevoel.

Ervaring met het vakgebied en affiniteit met financiën is een pré. Het beleid van de afdeling is om ook mensen met minder ervaring een kans te bieden om zich tot het gewenste niveau te ontwikkelen. Randvoorwaarde is een gedegen opleiding, betrokkenheid en inzet, interesse in het gebied van planning en control en ontwikkelpotentieel.
Verder beschik je over de kerncompetenties van de traineepool MRA; leervermogen, samenwerken en heb je verantwoordelijkheidsgevoel.

Wij bieden

  • Een startsalaris van ongeveer € 2591.- met aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden.
  • Een aanstelling voor twee jaar bij de gemeente Almere waarbinnen je na 10 maanden 2x gedetacheerd wordt voor 7 maanden bij de andere opdrachtgevers binnen de MRA voor 36 uur per week.
  • Trainingen gericht op je persoonlijke ontwikkeling gegeven door mensen uit het vakgebied.
  • Uitdagende poolopdrachten.
  • Een traineebegeleider, mentor én een oud-trainee die je begeleiden/ondersteunen.
  • Vrijheid om zelf je tweede en derde opdracht te kiezen.

Solliciteren

Spreekt deze vacature jou aan? Stuur dan nu je motivatie en CV via de sollicitatieknop, naar Angela Ridder, onder vermelding van: Traineeship Financiën en Control, gemeente Almere. Je kunt reageren tot uiterlijk maandagmiddag 24 september 12:00 uur. Bekijk hier de sollicitatieprocedure.

Informatie

Voor vragen over de sollicitatieprocedure kun je terecht bij Angela Ridder, adviseur werving & selectie bij JS Consultancy op 06-12738372. JS Consultancy verzorgt de selectie van kandidaten voor de traineepool MRA. Heb je vragen over het traineeship? Lees hier meer over het traineeship of neem contact op met Amella Dulovic, projectleider Traineepool MRA via emailadres: info@traineepoolmra.nl of bel naar 06-20 34 64 55. Wil je meer weten over de opdracht? Meld je aan voor de inhousedag op 14 september.

Angela Ridder
Adviseur
Werving & Selectie
JS Consultancy